Ztracený ráj pod stromem jménem Ginkgo

Dům s arkýřem a věžičkou, nejmilovanější příbytek naší rodiny. Starý měšťanský dům nedaleko hlavního náměstí malého města na jihozápadním Slovensku. Něco takového v mých dvacetiletých očích plných zamilovanosti a romantiky znamenalo lásku do konce života. Překročila jsem bránu a uviděla dvůr posetý sněhem. Jenom od zadního schodiště se vinula pěšinka směrem do zahrady. Lomila se kolem nádherného stromu, který měl velmi zvláštní strukturu kůry i tvar koruny. Tenkrát jsem poprvé slyšela ten podivný název: Ginkgo biloba. Po čase jsem se dověděla, že má i domácí název, i když  v našich středoevropských podmínkách není strom zcela zabydlen: Jinan dvoulaločný. Pod ním stál dům, v nemž jsem prožila mnoho krásných chvil a nevěřila jsem, že se s ním budu muset rozloučit.

DÚM NA DOBOVÉ FOTOGRAFII Z ROKU 1907archiv autorky

Jsou místa, kam když přijdete, cítíte se hned dobře. Mohou tam být oprýskané zdi, pouze studená voda a topení ve stylu udělej si sám, ale vy na sto procent víte, že tady jste doma. Pak buď v tom domě bydlíte, nebo v něm strávíte alespoň volný čas. A najednou se stane, že jej musíte opustit. Říkám vám, je to jako opustit blízkého přítele.                                                                                                                              

Náš dům měl historii a dokonce svojí legendu: Byl prý postaven v roce 1907 důstojníkem šlechtického rodu pro jeho milenku, kterou si pro její nízký původ nemohl vzít. Dalšími obyvateli byla pak židovská rodina, která byla ve válce deportována. Po dalších majitelích se dostal do rukou rodičům mého muže a teď, když oni už nežijí, jsme jej zdědili. Vskutku to byl nejúžasnější dům, v jakém jsem v životě pobývala. Nejenom architekturou, zahradou a milovaným stromem na dvoře, ale duchem všech zajímavých lidí, kteří v něm žili.

Jezdili jsme do něho jako studenti, pak jako mladí manželé i se svými dvěmi dcerami. Pro ně to byl domov. A ne dvojpokoják v paneláku, který jsme za domov léta vydávali. Představy o renovaci, o trvalém přestěhování se, zůstaly pouze snem. Jenomže pak nastala situace, která nutně přijít musela. Jak se říká: Když nejde hospodář na střechu, jde střecha na hospodáře. A bohužel v našem případě, nešlo jenom o střechu. Náš krásný starý dům potřeboval investice a my je neměli. Stále vidím přátele na dvoře kolem ohně a slyším kapky deště na prosklené terase, kde jsme po letním obědě hrávali žolíky. Tam jsem zavařovala ještě jako čerstvá novomanželka první meruňky a švestky. Tam jsem obvazovala kolínka našim i sousedovic dětem, když příliš rychle prchaly po strmých schodech nahoru nebo dolů. Tam jsem začala malovat skutečné obrazy, velkoformátové a olejem.

Ale pak nastalo bolestně rozhodování, co dál. Pokud se o prodeji jenom mluvilo – a trvalo to několik let – nikdo z nás si skutečnost, že dům budeme muset opustit, nepřipouštěl. Až přišel ten okamžik a kupec složil peníze a požadoval termín vystěhování. Chtěli jsme si toho tolik vzít. Počítali jsme s tím i s oním, ale nakonec toho k odnesení zbylo málo. Starý nábytek z padesátých let by se do našeho, byť nového a prostornějšího bytu, vůbec nevešel. Rozdali jsme jej známým v okolí. Omlácené hrníčky, porcelán z věna mé tchyně, kterou jsem nikdy nepoznala, peřiny, které nás hřály tolik krásných let. To všechno těší už jiné lidi.

Jak lehce se dokážu rozžehnat s věcmi, tak těžko mi bylo loučit se s místem. Se stromy, miláčkem Gingko, jehož jsme vnímali jako živou bytost. Byla ne něm upevněna šňůra na plínky a později si děti kolem jeho kmene udělaly ochoz, a pak následně bunkr. Jeho štíhlé větve bylo vidět do daleka. Jak jen od něho odejít? Objala jsem jej a s očima plnými slz jsem mu vyznala lásku. Jemu a i našemu úžasnému starému domu. Slovy plnými něhy jsem děkovala za osvěžující stín v horkých dnech, za pokoj a pohodu, kterou jsme našli ve zdech domu a pod korunou stromu. Je to jedna z největších ztrát v mém životě, a i když se utěšuji vědomím, že domu se dostane oprav, že v něm bude opět život, a to každodenně, stále mě bolí srdce.

Říká se, že život je změna a že na všem je potřeba hledat to dobré. Snažím se. Věřím, že noví majitelé mají dům stejně rádi jako my a že stromům neublíží. Předtím bych neuvěřila, kdyby mi někdo řekl, že může být i první láska k místu, kde je vám nejlépe na světě. Jenomže, já jsem ji prožila a můžu proto říct: Je nesmírně těžké opouštět dům svých snů.

  

Autor: Maria Uhrinová | středa 4.9.2013 16:25 | karma článku: 7,61 | přečteno: 238x
  • Další články autora

Maria Uhrinová

„Zastavte to, prosím Vás!“

Bojíme se stáří. Je to tak a ten, kdo říká, že on ne, lže. Stačí zažít několik málo minut v pražských dopravních prostředcích a i člověk, který se podle návodu Květy Fialové, na stáří těší, začne mít strach.

18.1.2016 v 1:02 | Karma: 28,28 | Přečteno: 752x | Diskuse| Ostatní

Maria Uhrinová

Půlnoční sněžné andante

Pomíjivou krásu zimy ve městě možno zachytit snad jen v noci, kdy teplota klesne pod nulu, vše kolem spí a osamělý chodec vykresluje do bílé plochy dočasné ornamenty. Přesouvá se krokem (z italského andare) a v uších mu zní Andante a Květinový valčík z prvního dějství baletu Louskáček od P. I. Čajkovského.

27.1.2015 v 17:45 | Karma: 7,35 | Přečteno: 267x | Diskuse| Ostatní

Maria Uhrinová

Dva z rodu populus

Před několika dny nebo to budou už i týdny, tančil jeden starý muž na prašné louce uprostřed Prahy. Před desítkami let jsem jako studentka viděla jeho vystoupení v oprýskaném Branickém divadle, pak ve zlatě Státní opery...mezitím už Min Tanaka byl v Česku mnohokrát...tančil na mnoha místech. Ve vodě Vltavy, v lesích, hlavně v pražské Arše. Nedávno jsem šla na Rohanský ostrov, abych viděla, jaké to je, když starý muž tančí ve městě.

27.6.2014 v 23:25 | Karma: 6,10 | Přečteno: 379x | Diskuse| Společnost

Maria Uhrinová

Mám z nich radost aneb Proč je Peter Č. Aristone?

„...někdejší členka Spice Girls Melanie C zavítala na tři dny do Prahy. Může za to nadějný slovenský zpěvák Peter Aristone....“ Prima, mám radost...velkou, takovou, jakou jen může mít učitel, když se jeho žákovi daří. Ne, popík, který Peter Aristone dělá, není mým hudebním šálkem kávy, ale po vyslechnutí písničky Cool As You, duetu s Mel C, říkám: fajn a ať se vede! Potěšte se též na:http://www.youtube.com/watch?v=qc9LO0eRxxw

25.3.2014 v 1:58 | Karma: 8,36 | Přečteno: 353x | Diskuse| Kultura

Maria Uhrinová

Nadsamec? Superman? Muž!

K přemýšlení na téma muži dnes, mužnost, chlapáctví mě přivedlo několik podnětů: na Fb mě požádal o přátelství muž s přezdívkou Alphamale, několikrát jsem v médiích spatřila machistické fotografie prezidenta Putina, no a zcela nečekaně jsem se stala součástí bitky psí smečky. Můj psí alfa samec byl napaden jinými psy a já, jako spřízněnec, jsem to krvavě odnesla. Majitel, asi 195 cm chlapák, nebyl s to se svým beta samcům postavit.

4.3.2014 v 12:45 | Karma: 10,16 | Přečteno: 1250x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Projekt Východní štít. Polsko na hranicích postaví opevnění za miliardy

18. května 2024  17:48

Polsko investuje deset miliard zlotých (asi 58 miliard Kč) do zvýšení bezpečnosti své hranice s...

Kdysi ji voda nezajímala, teď jí chybí. Francii dráždí hráz Ženevského jezera

18. května 2024  17:07

Švýcarsko nemá o vodu nouzi. Jeho sousedé však ano. Francie, kterou loni zasáhla extrémní sucha, se...

Gruzínská prezidentka vetovala „ruský“ zákon. Jde do boje s vládou

18. května 2024  16:55

Gruzínská prezidentka Salome Zurabišviliová podle tiskových agentur vetovala kontroverzní zákon o...

Rakouská policie překazila útok 14leté islamistky, chtěla použít nůž a sekeru

18. května 2024  16:46

Rakouská policie oznámila, že překazila teroristický útok nožem ve Štýrském Hradci, který plánovala...

  • Počet článků 19
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 868x
Zajímá mě lidská kreativita ve všech jejích podobách. Sama kromě autorského psaní a psaní publicistiky, taky maluji, dělám grafiky a pracuji s hlínou.

Seznam rubrik